3 Şubat 2014 Pazartesi






photography by Dmitry Pichugin

Sukhoi Su-47 Berkut (Golden Eagle - Altın Kartal), Sukhoi Havacılık Şirketi tarafından geliştirilmiş deneysel avcı uçağıdır. Aynı zamanda geliştirme sürecinin başında S-32 ve S-37 olarak adlandırılmıştır. Nato kod adı "Firkin" dir. Uçağın en belirgin özelliği ileri ok açılı kanatlarıdır. 2002'den sonra Su-47 olarak anılmaya başlanmıştır.


S-37, Su-35 gibi daha önceki büyük Sukhoi avcıları ile benzer boyutlardadır. Geliştirme masraflarını azaltmak için S-37'ye, Su-27 ailesinin ön gövdesi, dikey kuyrukları ve iniş takımları takıldı. Bununla beraber, uçağa radar işaretlerine dair geliştirme (radar absorbe edici malzemeler) dahili bir silah bölümü ve yan tarafa geliştirilmiş bir radar için boşluk yapıldı. 1980'lerin araştıma uçağı olan Amerikan X-29 konseptine benzer olmasına rağmen, S-37 iki kat büyük boyutu ve gerçek bir savaş uçağından uzak oluşuyla Amerikan tasarımından oldukça uzaktı.

Kanat burulması problemini çözmek için, S-37, kanat hala bükülmeye izin veriyorken aerodinamik davranışı geliştirmesi için dikkatlice adapte edilen kompozit malzemeden. Oldukça geniş kanat uzunluğu nedeniyle, Rus hangarlarına sığabilmesi için S-37 katlanır kanatlarla donatıldı. Tıpkı bir önceki kardeşi Su-37 gibi , S-37 Berkut da ön tarafındaki kanartlar ve kanatlarıyla beraber üç kanatlı bir uçaktır. İlginç bir şekilde, S-37 egsoz nozüllerinin yanında dışa taşacak bir şekilde kuyruk kanadı ile eşit boyda olmayan iki uzantıya sahiptir. Uzantılardan sol tarafta olanı arka görüş radarına ev sahipliği yaparken sağ taraftaki fren paraşütü taşır.

Üretime geçen Rus ve Hindistan Hava Kuvvetlerindeki S-37'ler muhtemelen ağırlıklı olarak AA-12 Adder, AA-11 Archer ve AA-10 Alamo gibi havadan havaya füzeler taşıyacaktı. Su-27 serisi, Mikoyan MiG-31 ve MiG 1.44 için tasarlanmış olan Novator KS-172 AAM-L uzun menzilli füzeleri taşıyabilecek gibi görünmemektedir.

Hindistan hükümetinin Savunma Bakanlığının,2001 yılında Rusya ile anlaşarak PAK FA programına geliştirme ve kaynak imkânları sunacağı söylenmektedir.

S-37, Matthew Reilly tarafından yazılmış Scarecrow adlı romanda Siyah Şovalyeler ve Aloysius Şovalyelerinin ana uçağı olan Siyah Kuzgun olarak yer alır. Her nasılsa ismi açıklanmadan S-37 olarak isimlendirilmiştir.

Su-47'den, Tom Clancy'nin Splinter Cell adlı oyunun kitaplaştırılmasında Türk Hava Kuvvetlerinden bir F-16'nın baskınından önce bir yeraltı silah anlaşması için bir sanayi tesisine tam teçhizatlı olarak konuşlanan bir füze platformu olarak bahsedilir.

Bilgisayar oyunu Ghost Recon 'da , oyuncu bi S-37'yi Arkangel'sk Hava Üssünden kaldırmak zorundadır.

Manevra Kabiliyeti 

Su-47, ses altı hızlarda aşırı bir çevikliğe, ses üstü hızlarda ise saldırı açısını ve uçuş yönünü değiştirmeye imkan vererek manevra kabiliyetini yükseltebilme olanağına sahiptir. Azami dönüş oranları ve silahların ateşlenmesi için alt ve üst hız limitleri çatışma üstünlüğü koşulları için önemli kriterlerdir. Su-47, bütün hücum açılarında korunan düzgünlüğü ve kontrol edilebilirliği ile yüksek seviyede manevra kabiliyetine sahiptir. Azami dönüş oranları, orta ve uzun menzilli çatışmaların yanında görev havadaki farklı yerlerde bulunan ardışık hedeflerin engellenmesi ise yakın çatışmalarda da önemlidir. Yüksek dönüş oranları, pilotun bir sonraki hedefe daha çabuk dönüp silahlarını ateşleyebilmesini sağlar. İleri ok açılı kanat ile geri ok açılı kanat aynı koşullarda karşılaştırıldığında şu üstünlekleri sağlar: Yüksek sürüklenmeye kalkış oranı Yüksek kapasitede it dalaşı manevraları Ses altı hızda uzun menzil Stall direnişine ve anti-spin karakteristiklerinde gelişme Yüksek saldırı açılarında düzgünlük Daha düşük minimum uçuş hızı Daha kısa mesafede kalkış-iniş uzunluğu

Kokpit 

Kokpit tasarımında pilotun rahatlığı ve yüksek g kuvvetlerinde pilotun kontrol edebilmesi üzerinde yoğunlaşılmıştır. Uçak yeni bir fırlatma koltuğu ve yaşam destek sistemi ile donatılmıştır. Fırlatma koltuğundaki değişken geometri uygulaması 60° eğimle,yüksek g kuvvetinin pilota uyguladığı etkileri azaltır. Koltuk, it dalaşı manevralarında etkili bir şekilde yüklenen g kuvvetini sönümleyebilir. Su-47 pilotu yan montajlanmış düşük seyir kontrol manivelası ve gerginlik ölçümlü gaz kontrolü kullanır.

Yönlendirilebilir Güç Sistemi 

Devrimsel olmamasına rağmen, yönlendirilebilir itme (PFU motor geliştirmeleriyle) 30°/saniye aşamada -20°'den +20°'ye kadar ayarlanabilir ve sapma ileri ok açılı kanatlarla gelişmiş çevikliği arttıracaktır.

Gövde 

Berkut'un gövdesi kesişen kısımlarda oval olacak şekilde ve iskeleti ağırlıklı olarak %13 (ağırlık oranı) alüminyum ve titanyum alaşımı kompozit malzemeden imal edilmiştir. Burun radomu ön kısımda hafifçe yassılaşarak ve yatay kenarlara sahip olarak uçağın anti-spin özelliklerini en uygun durumda tutacak şekildedir.

Kanatlar 

İleri ok açılı orta kanatlar uçağa geleneksel olmayan sıradışı bir görünüm ve ek özellikler vermektedir. İleri ok açılı kanat tarafından geliştirilmiş kaldırma gücü, kanat açıklığının iç kısımlarında meydana gelir. Kaldırma, kanatucu tutunma kaybı tarafından sınırlandırılmaz. Kanatçıklar etkili hücum açısını muhafaza etmeye devam eder ve hava akımı geri kalan kanat yüzeyinden parçalara ayrılsa bile uçağın kontrol edilebilmesi kontrol altında tutulur.

Kanat panelleri %90 kompozit malzemeden imal edilmiştir. İleri ok açılı orta kanat, uzun mesafe performansına katkı sağlayacak şekilde nispeten yüksek dış cepheye sahiptir. Hücum kenarındaki yönlendirilebilir latalar üzerine monte edilen hücum kenarının kök uzantıları havayı rüzgar panellerine, firar kenarlarındaki flaplar ve kanatçıklar üzerine hafifçe üfler. Bütün hareketli ve küçük yüzeyli ikizkenar yamuk şeklindeki kanatlar hücum kenarı kök uzantılarına bağlıdır.

Böyle bir kanat tasarımının alt tarafı, kanatları burkulmadan kurtarmaya çalışacak şekilde dönel kuvvetler üretir, özellikle yüksek hızlarda. Bu burkulma durumu, kanatların gücünü ve dayanıklılığını arttırmak için yüksek miktarda kompozit kullanımı gerektirir. Buna rağmen, uçak aslında 1.6 Mach hızla sınırlandırılmıştır. Bazı mühendislik geliştirmeleri ile sınır yükseltilmiştir fakat tam olarak tamamlanmamıştır.

Su-47 Berkut Doneleri: 

Mürettebat:1
Uzunluk:22.6 m
Yükseklik:6.3 m
Kanat açıklığı:15.16 m - 16.7 m
Alan:203 m²
Boş ağırlık: 26,100 kg
Yüklenmiş ağırlık: 29940 kg
Azami kalkış ağırlığı:33000 kg
Motor (jet):Lyulka AL-37FU
Jet tipi:İkincil yanmalı, yönlendirilebilir güç sistemli (PFU modifiyeli), dijital kontrollüturbofanlar
Jet sayısı:2
İtiş:83.4 kN
İkincil yanmada itiş:142.2 kN
Yönlendirilebilir güç sistemi: -20°'den +20°'ye,aşamada ve sapmada; saniyede 30°
Azami hız: Mach 2.35
Deniz seviyesinde: Mach 1.1 (1,400 km/s, 870 m/s
Normal operasyon yüksekliğinde: Mach 2 (2,500 km/s, 1,550 m/s)
Menzil:3,300 km
İrtifa:18,000 m (59,050 ft)
Tırmanma oranı:230 m/sn
Yük: 36 kg/m² (79.4 lb/ft²)

Silahlar:
Toplar: 1&seferlik; 30 mm GSh-30-1 top ( 150 tur)
Füzeler: 14 pod (2 kanatucu, 6-8 kanataltı, 4-6 gövde altı)
Havadan havaya: R-77, R-77PD, R-73, K-74
Havadan yere: X-29T, X-29L, X-59M, X-31P, X-31A, KAB-500, KAB-1500

0 yorum:

Yorum Gönder