19 Temmuz 2010 Pazartesi

photography by Air Combat Command





photography by TSgt. Bob Simons, USAF


F-4 McDonnell Douglas tarafından üretilen iki kişilik (tandem), süpersonik, uzun menzilli, her türlü hava şartlarında görev yapabilen bir av-bombardıman uçağıdır. Görev yetenekleri arasında temel silah olarak AA füzeleri, ikincil silah olarak 20mm topunu kullanan av-önleme, konvensiyonel veya nükleer bombalarla uzun menzilli saldırı ve roket, füze,bomba karışımı ile yakın destek bulunmaktadır. Uçağın itiş gücü değişken statorlu, değişken kapasiteli “afterburner”lı iki adet aksiyal turbojet tarafından sağlanmaktadır. Uçağı düşük gövdeye monte edilmiş geriye eğik ve uç kısımları belirli bir anhedral açı ile yükselen kanatlar karakterize etmektedir. Kolay depolama ve yer bakımı için kanatlar katlanabilmektedir. Gövdenin arka kısmında, iniş mesafesini azaltan gövde içine saklı iniş paraşütü ve hidrolik olarak çekilebilen hook bulunmaktadır.

İlk uçuşunu 1958 Mayıs’ın yapan “Phantom II” esas itibariyle gemileri savunmak üzere ABD Donanması tarafından geliştirilmiş ve 1961’de servise girmiş bir uçaktır. 1962’de Vietnam’da MiG’lere karşı daha güçlü bir uçak ihtiyacı, yakın hava desteği, karşıt hava saldırıları yapabilecek arayışı neticesi değerlendirmeye alındı (F-110A “Spectre” adıyla) ve bir modeli onaylandı. 18 Eylül 1962’de USAF ve USN uçak designasyonlarını F-1’den F-11’e kadar birleştiren sistem çıkınca USAF’ın F-110’u ile Donanma’nın F4H-1’i F-4C ve F-4B oldu.

F-4C diye adlandırılan USAF’ın ilk “Phantom II”si ilk uçuşunu 27 Mayıs 1963’de yaptı. Teslimatlar da Kasım 1963’de başladı. Havadan karaya görevlerde F-4 II.Dünya Savaşı’nın meşhur B-17’sinin iki misli bomba yükü taşıyabilmektedir. F-4’ler aynı zamanda foto-keşif ve “Wild Weasel” uçaksavar füze sistemlerini yok etme görevlerini ifa etmişlerdir. “Phantom II” üretimi 1979 sonunda bittiğinde 2,800’ü USAF’a, 1,200’ü USN’ye olmak üzere 5,195 adet “Phantom II” üretilmiştir. Bunların bakiyesi müttefik ülkelere sevk edilmiştir.

1960’ların başında USAF RF-101’leri takviye etmek üzere taktik üstünlüğü olan bir foto-keşif uçağı arayışına girmiştir. Bunun neticesi Hava Kuvvetleri tadil edilmiş F-4C’leri tercih etmiştir. RF-4Cgeliştirme programı 1962’de başladı ve ilk uçuşu 18 Mayıs 1964’de gerçekleşti. 505’i USAF için olmak üzere toplam 668 RF-4C üretilmiştir. RF-4C’ler burun kısmındaki üç istasyonda değişik kameralar taşıyabilirler. Yüksek ve alçak irtifada, gece ve gündüz fotoğraf çekebilirler. RF-4C’lerin hiçbir silahı yoktur. Ancak bazılarına savunma maksatlı dört adet AIM-9 “Sidewinder” füzesi monte edilmiştir.




0 yorum:

Yorum Gönder